فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

تخیلات بسیار مهم تر و با ارزش تر از دانش و دانسته ها هستند.


.

.

.
اشخاص مختلف به کمک تکلم می توانند تا حدودی تجربیات خود را با هم مقایسه کنند،از این راه نشان داده می شود که برخی ادراکات حسی اشخاص مختلف نظیر یکدیگر است،در حالی که برای ادراکات حسی دیگر چنین تناظری را نمی توان اثبات کرد.ما عادت داریم که آن دسته از ادراکات حسی را که بین افراد مختلف مشترک هستند و بنابراین ،تا حدودی،غیر شخصی هستند را،واقعی بدانیم.

.

.

. بقیه ادامه مطلب


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 14:13 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |
اینم یک هدیه از طرف من برای شما

تو آدرس مرورگرت کپی کن

 

http://hassanpatala.persiangig.com/clip/hamvarta.swf

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 14:9 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

پاسخ بالا چنان مسخره به‌نظر می‌آمد که مصحح بدون تامل دانشجو را مردود اعلام کرد. ولی دانشجو اصرار داشت که پاسخ او کاملا درست است و درخواست تجدید نظر در نمره خود کرد. یکی از استادان دانشگاه به‌عنوان قاضی تعیین شد و قرار شد که تصمیم نهایی را او بگیرد. نظر قاضی این بود که پاسخ دانشجو در واقع درست است، ولی نشانگر هیچ گونه دانشی نسبت به اصول علم فیزیک نیست. سپس تصمیم گرفته شد که دانشجو احضار شود و طی فرصتی 6 دقیقه‌ای پاسخی شفاهی ارائه دهد که نشانگر حداقل آشنایی او با اصول علم فیزیک باشد.
دانشجو در 5 دقیقه اول ساکت نشست بود و فکر می‌کرد. قاضی به او یادآوری کرد که زمان تعیین شده در حال اتمام است. دانشجو گفت که چندین روش به ذهنش رسیده ولی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند که کدام یک بهترین است.
قاضی به او گفت که عجله کند و دانشجو پاسخ داد: روش اول این است که فشارسنج را از بالای آسمان خراش رها کنیم و مدت زمانی‌که طول می کشد به زمین برسد را اندازه گیری کنیم. ارتفاع ساختمان را می توان با استفاده از این مدت زمان و فرمولی که روی کاغذ نوشته‌ام محاسبه کرد.
بور بلافاصله افزود: ولی من این روش را پیشنهاد نمی‌کنم، چون ممکن است فشارسنج خراب شود! روش دیگر این است که اگر خورشید می‌تابد طول فشارسنج را اندازه بگیریم سپس طول سایه فشارسنج و آنگاه طول سایه ساختمان را اندازه بگیریم. با استفاده از نتایج و یک نسبت هندسی ساده می‌توان ارتفاع ساختمان را اندازه گیری کرد. من رابطه این روش را نیز روی کاغذ نوشته ام. بور ادامه داد ...

بور ادامه داد: ولی اگر بخواهیم با روشی علمی‌تر ارتفاع ساختمان را اندازه بگیریم می‌توانیم یک ریسمان کوتاه را به انتهای فشارسنج ببندیم و آن را مانند آونگ ابتدا در سطح زمین و سپس در پشت بام آسمان خراش به نوسان درآوریم. سپس ارتفاع ساختمان را با استفاده از تفاضل نیروی گرانش دو سطح به‌دست آوریم. من رابطه‌های مربوط به این روش را که بسیار طولانی و پیچیده می‌باشند در این کاغذ نوشته ام.
قصه هنوز هم ادامه داشت: یک روش دیگر که چندان هم بد نیست. اگر آسمان خراش پله اضطراری داشته باشد می‌توانیم با استفاده از فشار سنج سطح بیرونی آن را علامت گذاری کرده و بالا برویم سپس با استفاده از تعداد نشان‌ها و طول فشارسنج ارتفاع ساختمان را به‌دست بیاوریم.
ولی اگر شما خیلی سرسختانه دوست داشته باشید که از خواص مخصوص فشارسنج برای اندازه گیری ارتفاع استفاده کنید می‌توانید فشار هوا در بالای ساختمان را اندازه گیری کنید و بعد فشار هوا در سطح زمین را اندازه گیری کرد سپس با استفاده از تفاضل فشارهای حاصل، ارتفاع ساختمان را به‌دست بیاورید. ولی بدون شک بهتر از همه این راه ‌ها یک راه دیگر است. همه کنجکاو بودند بدانند آن راه چیست.

بور گفت: این است که در خانه سرایدار آسمان خراش را بزنیم و به او بگوییم که اگر دوست دارد صاحب این فشارسنج خوشگل بشود می‌تواند ارتفاع آسمان خراش را به ما بگوید تا فشار سنج را به او بدهیم.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 14:6 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

- كمترين درجه حرارت ثبت شده: نقطه ي جوش هليوم 273- C
- بيشترين درجه حرارت ثبت شده: انفجار بمب هيدروژني 100000000K

- پلاسما حالتي از ماده است كه ماده در دماي 20000 كلوين قرار دارد.

- رابطه ي رنگ ستارگان با دمايشان:
ستارگان ابي داغتر از خورشيد و قرمز ها سردتر از ان هستند
بيشتر ستارگان داغتر از خورشيد بين ده تا صد برابر خورشيد جرم دارند


- طول يك جسم وقتي كه نسبت به ناظر ساكن باشد بيشترين مقدار را دارد اما وقتي با سرعت v( سرعت نور) نسبت به ناظر حركت ميكند طول ان منقبض ميشود.

- يك ساعت وقتي نسبت به ناظر ساكن است تندتر از هميشه كار ميكندو وقتي كه با سرعت نور نسبت به ناظر حركت مي كند اهنگ كار ان كند ميشود.

- امواج راديويي بلند ترين طول موج را دارند كه به حدود 2 كيلو متر ميرسد.امواج گاما داراي كوتاهترين طول موج هستند طول موج اين امواج يك ميليون ميليونيم متر است.

- قايقي بر سطح اب درياچه ي يك سد شناور است و درون قايق تير اهن سنگيني گذاشته شده است .هر گاه اين تير اهن را به داخل اب درياچه بيندازند سطح اب درياچه بال تر مي رود , پايين تر مي رود يا تغيري نميكند؟

-> بنابر قانون هاي فيزيكي افزايش حجم اب به اندازه ي حجم تير اهن و بالا رفتن قايق متناسب است با وزن تير اهن. بنا بر اين از فشار قايق بر سطح اب كاسته ميشود و سطح اب درياچه پايين تر ميرود


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 14:6 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

در ورقه امتحانی فیزیک 1 خرداد 85 بعضی دانش آموزان اینطور به سوالات پاسخ دادند.

تمام نوشته زیر عینا کلماتی است که در برگه های دانش آموزان دیده شده است


1 - تعادل گرمایی را تعریف کنید؟

پاسخ جالب و خواندنی از دانش آموزشماره 1:

تعادل گرمایی یعنی اینکه در مواقعی که به جسمی گرما دهیم ،تا مقداری که آن جسم خراب یا زوب نشود میتوان گفت تعادل گرمایی دارد.


پاسخ جالب و خواندنی از دانش آموزشماره 2:

تعادل گرمایی بین زمین و خورشید را تعادل گرمایی می گویند.


پاسخ جالب و خواندنی از دانش آموزشماره 3:

گرما نه خود بخود بوجود می آید و نه خود بخود از بین میرود که به این عمل تعادل گرمایی می گویند.


پاسخ جالب و خواندنی از دانش آموزشماره 4:

انرزی که باعث صرف شدن گرما می شود.

بقیه سوالت وجواب های جالب در ادامه مطلب


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 14:3 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

ضنفر تو زمستون یه اسب میبینه که از دهنش بخار میاد. میره جلو نگاه می کنه و میگه جل الخالق پس اسب بخار که میگن اینه!



- این هایی که با یه نم بارون بوت می پوشن همونایی هستن که تو حراج 70 درصد پارسال خرید کردن و تا حالا لحظه شماری میکردن زودتر بپوشن!



- اگر به یکدیگر احترام بگذارید، یکدیگر هم به شما احترام می گذارد!



- به دادشم گفتم لپ تاپمو بده. دو متر کلا از هم فاصله داشتیم. دیدیم نه می تونه پرت کنه نه می تونه سُر بده. آخرش گذاشتش روی یک پتو گفت بکِش از اون ور!

بقیه در ادامه مطلب


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 14:0 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

محصور کردن اشباح: یکی از غریب ترین پیش بینی های نظریه کوانتوم این است که می توان ذرات را به دام انداخت و به این شکل حتی اگر ذرات در فضا از یکدیگر جدا شوند زمانی که پدیده ای در رابطه با یکی از آنها رخ دهد، ذره دیگر نیز نسبت به آن پدیده از خود واکنش نشان می دهد. دانشمندان در ژوئن سال گذشته اعلام کردند موفق به اندازه گیری میزان درگیری ذرات در نوعی جدید از سیستم ذره ای شده اند، سیستمی متشکل از دو جفت ذره مرتعش. این اولین باری است که دانشمندان توانسته اند الگوی حرکتی ذرات محصور شده را به دست آورند. پدیده ای که می تواند شمایلی از جهانی بزرگتر به شمار رود.
گره زدن نور: شاید اینگونه به نظر آید که نور در مسیری مستقیم حرکت می کند اما به تازگی روشی برای گره زدن آن ابداع شده است. در ژانویه سال جاری محققان گزارش دادند با استفاده از هلوگرامی که کنترل آن به عهده رایانه بوده است توانسته اند پرتوهای نور لیزر را گره بزنند. هولوگرام که جریان نور را کنترل می کند به شکلی ساخته شده بود تا بتواند نور را در شکل و مسیری ویژه هدایت کند. در این کشف از دامنه ای از علم ریاضی به نام نظریه گره برای مطالعه بر روی گره های به دست آمده بر روی نور استفاده شد.
خلق ذره جدیدی از ضد ماده: به واسطه برخورد دادن دو ذره با یکدیگر در سرعتی نزدیک به سرعت نور در یک برخورد دهنده اتمی، دانشمندان نوعی جدید از ماده که تا به حال هرگز مشاهده نشده بود را خلق کردند: آنتی هایپرتریتون. این ذره از جهات مختلفی بسیار شگفت انگیز است زیرا یک ماده عادی نبوده و یک ضد ماده است که هر زمان با ماده عادی تماس برقرار کند آن را نابود خواهد ساخت. همچنین آنتی هایپرتریتون ذره ای است که به آن ماده بیگانه می گویند زیرا از بخشهای نادری ترکیب شده است که کوارکهای بیگانه نام دارند.
ساخت نقاط مغناطیسی شناور برای رسیدن به انرژی هسته ای کیهانی: انرژی هسته ای، ترکیب هسته اتم ها در داخل ستاره ها یکی از اهداف طولانی مدت است که انسانها در پی دستیابی به آن بوده و هستند. در صورتی که دانشمندان بتوانند به این انرژی دست یابند در واقع به منبعی قدرتمند از انرژی که از تاثیرات منفی زیست محیطی اندکی برخوردار است، رسیده اند. در ژانویه سال 2010 دانشمندان با اعلام ساخت مغناطیسهای شناوری که قادرند شرایط مورد نیاز برای تولید این انرژی را فراهم آورد یک قدم به دستیابی به این منبع انرژی نزدیکتر شدند.
نور ماده را تا می کند: در حالی که مشاهده منحرف کردن یا خمیده کردن نور به واسطه ماده امری طبیعی به شمار می رود، دیدن خم شدن ماده توسط نور یکی از عجیب ترین پدیده هایی است که فیزیکدانان به تازگی شاهد آن بوده اند. این پدیده طی آزمایشی در ماه مارچ سال جاری گزارش شده است که طی آن دانشمندان رشته هایی از روبانهای نانو ذرات را با برخورد دادن پرتوهای نور به شکل مارپیچ درآوردند.
سه قلوهای شگفت انگیز: دانشمندان با استفاده از اتمهای لیتیوم توانستند یکی از سمبلهای باستانی ریاضی را به نام "حلقه های برومین" بازخلق کنند. این حلقه ها سه حلقه درهم هستند که در صورت برداشتن هر یک از آنها، هر سه حلقه از یکدیگر جدا خواهند شد. فیزیکدانان از گذشته می دانستند که ذرات از توانایی تشکیل دادن چنین حلقه هایی برخوردارند اما تا کنون هیچکس موفق به خلق این سمبل نشده بود. این حلقه ها در دسامبر 2009 و چهل سال پس از اولین پیش بینی فیزیکدانان از این ویژگی ذرات ارائه شدند.
سوپ کوارک-گلون: یکی دیگر از بخشهای شگفت انگیز علم فیزیک نیز به واسطه برخورد دهنده "بروکهاون" در فوریه سال جاری کشف شد. این برخورد دهنده طی آزمایشی توانست ترکیبی از کوارک - گلون یا سوپ کوارک - گلونی به وجود آورد ترکیبی که در آن پروتونها و نوترونها به بخشهای سازنده اصلی خود یعنی کوارکها و گلونها شکسته می شوند. این آزمایش به واسطه برخورد قدرتمند اتم طلا در حرارتی برابر چهار تریلیون درجه سلسیوس انجام گرفت، شرایطی که حرارت آن از مرکز خورشید 250 هزار بار داغتر بوده و با شرایطی که پس از تولد جهان موجود بوده برابری می کند همچنین این بالاترین حرارتی است که تا به حال بر روی زمین به وجود آمده است....


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 13:59 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

مساحت دایره چقدر است ؟
الف) ۲ متر
ب) ۵/۲ متر
ک) بیشتره
ش) صبر کن بپرسم

سرعت نور چقدر است ؟
الف) خوب است
ب) بد نیست
ک) شما چطوری ؟
ش) چه خبر ؟

کدام عبارت زیر باید ادولف هیتلر شود ؟
الف) cosx
ب) ۲sin2x
ک) cotghx
ش) tg3x

کدام دانشمند جاذبه زمین را کشف کرد ؟
الف) نیوتن
ب) کیلوگرم
ک) متر بر مجذور ثانیه
ش) نیترات مس

یکی از وسایل مربوط به فیزیک که در عینک ، تلسکوپ و میکروسکوپ به کار میرود ؟
الف) عدسی
ب) کاچی
ک) فرنی
ش) سرشیر با دوغ

دانشمندی که بین بار الکتریکی و جرم الکترون ها و سرعت حرکت آنها رابطه ای نوشت ؟
الف) تامسون
ب) واشنگتنی
ک) بمی
ش) شهسواری

یکی از اشکال ماده ؟
الف) گاز
ب) یخچال
ک) بخاری
ش) ماشین ظرف شویی

نام دیگر اسید فرمیک ؟
الف) جوهر مورچه
ب) جوهر مورچه خوار
ک) جوهر پلنگ صورتی
ش) جوهر سلندی پیتی

نام گاز سرد کننده یخچال های قدیمی ؟
الف) فرعون (فرئون)
ب) نمرود
ک) ابرهه
ش) خسرو پرویز

نام دیگر گازهای بی اثر مثل هلیم ، نئون و … ؟
الف) گازهای نجیب
ب) گازهای سر به زیر
ک) گازهای باوقار
ش) کلا بچه های خوبی هستن


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 13:58 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

محققان به تازه‌گی ماده‌ای را کشف کرده‌اند که می‌تواند دوربین فروسرخ را فریب داده و در عین حال که گرم است طیف حرارتی مواد سرد را داشته باشد.


همان‌طور که در کتاب‌های درسی فیزیک توضیح داده شده، هر چه جسمی گرم‌تر شود، نور بیشتری از خود گسیل می‌کند. سربازان بر مبنای همین اصل می‌توانند با استفاده از نور فروسرخ دشمنان را حتی در تاریکی مطلق نیز شناسایی کنند. محققان به تازه‌گی ماده‌ای را کشف کرده‌اند که رفتار ترمودینامیکی عجیبی از خود نشان می‌دهد. این ماده در عین حالی که گرم می‌شود طوری به نظر می‌رسد که گویا در حال سردشدن است. این ماده به دلیل تعامل غیرمعمولی که با نور فروسرخ دارد می‌تواند پوشش مقاومی در برابر دوربین‌های حساس به حرارت باشد و همچنین در بهینه‌کردن ابزارهای سرمایشی و گرمایشی به کار برده شود. نتایج این یافته‌ها در تاریخ 21 اُکتبر در Physical Review X منتشر شد.

بقیه مطلب + عکس در ادامه مطلب


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:, | 15:3 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

اگر یک ولتاژ الکتریکی را در طول دو بِشر پر از آب اعمال کرده و آن‌ها را از همدیگر جدا کنید٬ اتفاق جالبی می‌افتد:...

برای ادامه جالب مطلب به ادامه مطلب سر بزنید


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:, | 15:0 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

کاوندیش فیزیکدان و شیمیدان انگلیسی در شهر نیس فرانسه به دنیا آمد زیرا مادرش که از بیماری رنج می برد به مناطق خوش آب و هوای آنجا آمده بود. او در انگلستان به تحصیل پرداخت.

 

 

¨وی شخصی ثروتمند و بسیار خجالتی بود وبیشترزندگی اش را در تنهایی می‌گذراند. وی حتی صاحب یک بانک مشترک با ارتش بود.


کاوندیش تنها به پژوهش های علمی عشق می ورزید و مدت شصت سال در آزمایشگاه خود مشغول به کار و کوشش بود.


نتیجه این مدت تلاش او بسیار ارجمند و گرانبهاست. او کسی است که مشخص کرد که از سوختن هیدروژن آب تولید می شود و آب ماده ای مرکب است.

مهمترین کار کاوندیش محاسبه جرم زمین است و بزرگدانی قدردانی از او تاسیس آزمایشگاهی است که در لندن به احترام او نامگذاری شده است.


از دیگر آثار علمی کاوندیش می توان به اندازه گیری وزن حجمی اتم ها اشاره کرد.

او همچنین نشان داد که هیدروژن سبکترین گازها است.

همچنین چگالی متوسط زمین را برابر 5/5 گرم بر سانتی متر مکعب به دست آورد.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:, | 14:58 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

شوخی بانیوتن !!!!


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:, | 14:56 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

نخستین بار اینشتین زمان را به عنوان بعد چهارم مطرح کرد. برای روشن شدن موضوع از دنیای یک بعدی شروع می کنیم تا به دنیای چهار بعدی برسیم.

 


خط راست مثالی از دنیای یک بعدی است که از نقطه‌هایی پشت سر هم تشکیل شده و فقط دارای طول هست و اجسام تنها روی آن می‌توانند به یک سو حرکت کنند.

 


صفحه مثالی از عالم دو بعدی است که از مجموعه‌ای از خط‌ها تشکیل شده که فقط دارای طول و عرض هستند.

 


حجم یا فضای سه بعدی نیز همان دنیای ملموس سه بعدی است که دارای طول و عرض و ارتفاع است.

 


بعد چهارم یعنی زمان ، نخستین بار توسط اینشتین مطرح شد. پیش از او ، نیوتون فکر می‌کرد که زمان کمیتی است که در همه‌ی عالم یکسان است. یعنی ساعت روی دست شما و ساعتی که در فلان ستاره است یک جور کار می‌کند. به عبارت دیگر زمان در همه جا مطلق است. اما اینشتین نگهی متفاوت به این موضوع داشت. او گفت که برای این که معادله های فیزیک جهان شمول باشند ، یعنی هم روی زمین و هم در یک ستاره ی معین صادق باشند ، باید زمان مطلق نباشد. یعنی زمان حول و حوش ستاره‌ای که خیلی سنگیناست، خیلی تندتر می گذرد و روی ی ستاره‌ ای کم جرم تر زمان باید کندتر بگذرد. پس در جایی که هیچ جرمی وجود ندارد (مثل فضای بین ستاره ها) زمان خیلی خیلی کند جلو می‌رود. البته این به معنای خراب بودن ساعت شما نیست ! یعنی اینکه اگر با ساعت خود به آنجا برویم چیزی از کندی زمان نمی‌فهمیم. اما اگر کسی از زمین بتواند ساعت ما را بخواند می‌فهمد که ساعت ما مثل وقتی که روی زمین بود کار نمی‌کند. امروزه در نظریه ابرریسمان جهان با ابعاد بیشتری نیز متصور هستند!


آیا با اتساع زمان آشنایی دارید ؟ یعنی هر چقدر سرعت بیش تر باشد زمان دیرتر می گذرد و برای مثال اگر بهنزدیک سرعت نور برسیم گذشت زمان ناچیز می شودواگر بشود با سرعت بیشتر از سرعت نور حرکت کرد ،زمان به عقب برمی گردد. این موضوع پیامدی از نظریه نسبیت خاص اینشین است.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:, | 14:55 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

در صورتي كه بسيار سريع بدويد به صورت لحظه يي و نه دائم، سنگين وزن خواهيد شد. سرعت نور مرز سرعت در جهان است در اين صورت زماني كه جسمي با سرعتي نزديك به نور در حركت است و شما به آن نيرويي وارد كنيد، به سرعت آن نخواهيد افزود بلكه تنها به آن انرژي اضافي وارد كرده ايد كه اين انرژي بايد در جايي قرار بگيرد. بهترين مكان براي قرارگيري اين انرژي جرم جسم است. براساس قانون نسبيت جرم و انرژي با يكديگر برابرند پس هر چه انرژي وارد شده بيشتر باشد، جرم افزايش پيدا خواهد كرد. البته اين افزايش وزن در انسان قابل چشم پوشي بوده و در عين حال غيرقابل انكار است.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 19:14 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

زماني كه يك الكترون با همتاي ضدماده خود يا پوزيترون روبه رو مي شود، هر دو در درخشش كوچكي از انرژي خنثي شده و دو فوتون از اين برخورد متولد مي شود. ذرات زيراتمي مانند فوتون ها يا كوارك ها يك ويژگي به نام اسپين دارند كه به مفهوم چرخش است. اين ذرات در واقع حركت چرخشي ندارند، اما به گونه يي رفتار مي كنند كه انگار در حال چرخشند. جهت اسپين فوتون ها در زمان تولد در برابر يكديگر است و در نتيجه خنثي مي شوند. با توجه به رفتارهاي غيرقابل پيش بيني كوانتومي، گفتن اينكه كدام فوتون در مسير چپ گرد و كدام يك در مسير راست گرد حركت خواهد داشت، غيرممكن است و در واقع تا زماني كه يكي از آنها مشاهده نشود، هر دو در هر دو جهت حركت خواهند داشت اما به محض اينكه يكي از آنها مشاهده شود جهت راست يا چپ گرد را به خود گرفته و به هر جهتي كه حركت كند، همتايش در مسير متضاد آن حركت خواهد كرد. اين واقعيتي است كه در آزمايش ها به اثبات رسيده است.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 19:13 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

براساس نظريه نسبيت خاص چيزي به نام اكنون، گذشته يا آينده وجود ندارد و قالب هاي زماني به يكديگر وابسته اند زيرا همه هستي در سرعتي برابر در حركت است. درصورتي كه انسان با سرعتي كاملاً متفاوت در حركت بود شاهد پير شدن زودهنگام يكي از نزديكان يا دير پير شدن وي نسبت به ديگران مي بود.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 19:13 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

براساس مدل هاي استاندارد كيهان شناسي جهان مرئي با تمامي ميلياردها كهكشان و تريليون تريليون ستاره هايش تنها يكي از بي نهايت جهان هايي است كه مانند حباب هاي صابون در يك اسفنج در كنار يكديگر قرار گرفته اند. به دليل بي نهايت بودن آنها مي توان هر تاريخچه ممكني را برايشان در نظر گرفت. اما تعداد تاريخچه هاي ممكن براي اين جهان ها متناهي است زيرا تعداد محدودي پديده و تعداد محدودي نتيجه در بر داشته اند. تعداد اين پديده ها بسيار زياد اما متناهي است، پس همين پديده عيني و كنوني كه نويسنده اين مطلب نوشته و شما آن را مي خوانيد، بايد بي نهايت بار در زمان رخ داده باشد. شگفت انگيزتر از آن اين است كه بدانيم نزديك ترين همتاي ما در چه فاصله يي از ما قرار گرفته است. اين فاصله عددي برابر 10 به توان 10 به توان 28 متر تخمين زده شده است كه در صورت علاقه مندي به محاسبه آن مي توانيد از عدد يك و 10 ميليارد ميلياردميليارد صفر در برابر آن استفاده كنيد،


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 19:12 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

به طور حتم سياهچاله ها بسيار تاريكند اما سياه نيستند، زيرا اين پديده ها درخشان بوده و به آرامي نور خود را در تمامي طيف هاي نوري از جمله نور مرئي به اطراف منتشر مي كنند. اين تشعشعات كه «تشعشعات هاوكينگ» نام دارد نور خود و جرم سياهچاله ها را به تدريج كاهش داده و با از دست دادن منبع جرم سياهچاله ها تبخير مي شوند. به گزارش مهر به نقل از منابع علمي جهان، سياهچاله هاي كوچك در مقايسه با جرم شان و نسبت به سياهچاله هاي بزرگ تر با سرعتي بالاتر از خود نور منتشر مي كنند و بر همين اساس در صورتي كه برخورددهنده بزرگ هادرون براساس برخي نظريه ها از خود ميكروسياهچاله هايي توليد كند، آنها به سرعت تبخير خواهند شد و دانشمندان پس از آن قادر خواهند بود بقاياي تابش هاي آنها را مشاهده كنند.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 19:12 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

سرعت نور در خلا300 هزار كيلومتر بر ساعت است با اين حال نور هميشه در خلاحركت نمي كند. براي مثال نور در آب با سرعتي يك سوم سرعت گفته شده حركت مي كند. در واكنش هاي اتمي برخي از ذرات به سرعت هاي بسيار بالايي دست پيدا مي كنند كه بخشي از سرعت نور است و در صورتي كه از ميان رابطي كه سرعت نور را خواهد كاست عبور كنند، در واقع مي توانند سريع تر از نور حركت كنند. چنين پديده يي درخششي آبي رنگ از خود به وجود مي آورد كه به «تشعشعات شرنكوف» شهرت دارد و با بمب هاي صوتي قابل مقايسه است. كمترين سرعتي كه تاكنون براي نور به ثبت رسيده است 17 متر بر ثانيه يا 61 كيلومتر بر ساعت بوده كه به واسطه عبور از ميان روبيديوم منجمد با حرارتي برابر صفر مطلق ايجاد شده است. اين ماده در اين حرارت در حالتي به نام چگالش «بوز- اينشتين» قرار دارد.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 19:12 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

مي توان به جرات گفت حدود 100 ميليارد كهكشان در جهان هستي وجود دارد كه هر يك از آنها از 10 ميليون تا 10 تريليون ستاره را در خود گنجانده اند. خورشيد زمين در مقايسه با اين ستاره ها يكي از كوچك ترين و ضعيف ترين ستاره ها به شمار مي رود و حتي مي توان نام كوتوله زردرنگ را روي آن گذاشت. در واقع در جهان هستي مقادير ترسناك و عظيمي از ماده مرئي وجود دارد كه انسان تنها قادر به مشاهده دو درصد از آن است. وجود اين مقدار ماده به دليل نيروي گرانش آنها پيش بيني مي شود و ماده تاريك نيز كه مقدار آن شش برابر جرم ماده مرئي تخمين زده مي شود بخش نامرئي جهان را تشكيل داده است. به گزارش مهر به نقل از منابع علمي جهان وجود انرژي تاريك به عنوان بخشي ديگر از جهان كه در واقع مابقي جهان را تشكيل داده است، موضوع را پيچيده تر خواهد كرد. اين نوع انرژي با گسترش سريع جهان در ارتباط است و به همراه ماده تاريك همچنان ناشناخته باقي مانده است.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 19:11 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

شگفتي جهان كوانتوم به اثبات رسيده است. آزمايش دو جداره كه نور را در دو حالت موج و ذره به اثبات مي رساند به اندازه كافي عجيب و غيرقابل تصور است به خصوص زماني كه اعلام شود مشاهده نور مي تواند آن را از موج به ذره يا برعكس تبديل كند. اما پديده هاي عجيب تر اين جهان پس از آزمايش «جان ويلر» فيزيكدان در سال 1978 خود را نمايان كرد. آزمايش وي نشان داد مشاهده يك ذره در زمان حاضر مي تواند سرنوشت ذره مشابه ديگري در گذشته را متحول سازد. طبق آزمايش دو جداره در صورتي كه هر يك از پرتوهاي نوري خارج شده از يكي از شكاف هاي صفحه آزمايش را مشاهده كنيد، در واقع پرتو را مجبور كرده ايد خصوصيات ذره يي به خود بگيرد و اگر به هدف برخورد پرتو چشم بدوزيد خصوصيت موج گونه به پرتو نور بخشيده ايد. اما در صورتي كه پس از عبور پرتو نور از شكاف به مسيري كه از آن ناشي شده است، چشم بدوزيد آنگاه است كه پرتو نور مي تواند در هر دوحالت شكل بگيرد. به بياني ديگر زمان حال بر گذشته پرتو نوري تاثير گذاشته است. اين آزمايش در آزمايشگاه تنها چند صد هزارم ثانيه به طول مي انجامد، اما در مشاهده نورهاي ناشي از ستاره هاي دوردست نيز صدق مي كند. در واقع مشاهده اكنون ستاره هاي دوردست مي تواند گذشته چند هزار يا ميليون ساله آنها را تغيير دهد.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 19:10 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

در اتم ها، 9999999999999/99 درصد فضا، خالي است و به همين دليل در صورتي كه تمامي اتم ها را به گونه يي به هم بفشاريم كه فضاي خالي ميان آنها از بين برود، يك قاشق چايخوري يا حجمي برابر يك حبه قند از اين ماده حدود پنج ميليارد تن وزن خواهد داشت: وزني 10 برابر مجموع وزن تمامي انسان هايي كه در حال حاضر در جهان حضور دارند. اين در واقع همان پديده يي است كه در ستاره هاي نوتروني رخ مي دهد و وزن آنها را تا حد غيرقابل باوري افزايش مي دهد.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 19:10 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

فيزيك بدون شك علمي شگفت انگيز است. ذراتي كه وجود ندارند در احتمالات به حساب مي آيند، و زمان متناسب با سرعت حركت شيء تغيير مي كند. نشريه تلگراف، 10پديده عجيب از اين عجايب در علم فيزيك را با كمك تعدادي از كاربران توئيتر و كيهان شناسي به نام «ماركوس چاون» ارائه كرده است كه در ادامه از نظرتان مي گذرد.

خورشيد مي توانست از موز ساخته شده باشد

خورشيد بسيار پرحرارت است زيرا وزن چند ميليارد ميليارد ميليارد تني آن گرانش عظيمي به وجود مي آورد كه در نتيجه هسته ستاره را تحت فشاري غيرقابل تصور گذاشته و در نتيجه فشار بالاحرارت فوق العاده توليد مي كند. در صورتي كه به جاي گاز هيدروژن از ميلياردها ميليارد ميليارد تن موز استفاده مي شد نيز همان ميزان فشار و در نتيجه همان مقدار حرارت در خورشيد به وجود مي آمد. با اين حال با افزايش حرارت، اتم ها با بخش هاي مختلف ساختار ستاره يي برخورد كرده و انرژي اتمي را به وجود مي آورند كه در اينجا تفاوت ميان حضور هيدروژن و موز در ساختار خورشيد آشكار خواهد شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 19:8 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

رابطه ی قرآن با نجوم
سرعت دقیق نور ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ متر در ثانیه است.

یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ (سوره ی سجده - آیه ی ۵)

« خدا مسائل زمین را از فضا اداره می کند و بعدها (اوامر وی) در شبانه روز معادل هزار سالی که شما می شمارید بطور زیگزاگی بطرف وی بر می گردد».

آیه می گوید که اوامر خدا در روز به اندازه هزار سالی که ما می شماریم به طرف خدا حرکت میکند. منظور آیه از سالی که ما (مسلمانان) می شماریم سال قمری است که مربوط به گردش ماه بدور زمین است. ماه در هر سال 12 بار دور زمین می گردد و در هر 1000 سال 12000 بار. مسافتی که ماه در 12000 بار گردش خود بدور زمین طی می کند ۲۵.83134723 بیلیون کیلومتر است. یعنی اوامر خدا در یک شبانه روز مسافت مزبور را طی میکنند. هر شبانه روز ۸۶۱۶۴.09966 ثانیه است. اگر مسافتی که اوامر خدا در روز طی میکنند را بر ثانیه ها تقسیم کنیم سرعت حرکت اوامر خدا در ثانیه بدست می آید. بترتیب زیر:

۲۵.83134723 (بیلیون کیلومتر) تقسیم بر ۸۶۱۶۴.09966 (ثانیه) = 299792.458 کیلومتر در ثانیه

سرعتی که برای حرکت اوامر خدا در ثانیه بدست می آید 299792.458 کیلومتر در ثانیه است، و این سرعت همان سرعت حرکت نور در ثانیه است.

در رابطه با زیگزاگی حرکت کردن نیز چنانکه می دانیم چیزی در فضا مستقیم حرکت نمی کند بلکه هر چیزی تحت تآثیر نیروی جاذبه کائنات خم می شود. و خم شدن مکرر به این طرف و آن طرف ناشی از نیروی جاذبه کائنات نیز مسیری زیگزاگی برای پدیده ایجاد می کند.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 19:0 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

اگرمسافر زمانی به گذشته سفر کند و پدر بزرگش را پیش از آشنایی با مادر بزرگ خود بکشد، به این معنی است که او دیگر نمی‌تواند وجود داشته باشد. به این نکته « پارادوکس پدر بزرگ » می گویند. گروهی از دانشمندان استرالیایی برای نخستین بار از ذرات فوتون نور برای شبیه‌سازی سفر در زمان استفاده کردند، آنها معتقدند در سطح کوانتومی راهی برای جلوگیری از پارادوکس پدر بزرگ یافته اند.

محققان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا توانستند پدیده

محققان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا توانستند پدیده “سفر در زمان” را برای ذرات نور (فوتون ها) از طریق کرمچاله شبیه سازی کنند.

 محققان دانشگاه کوئینزلند به رهبری دکتر مارتین رینگبائر از فوتونها برای شبیه‌سازی ذرات کوانتومی در حال سفر در زمان استفاده و رفتار آنها را بررسی کرده‌اند که احتمالا می‌تواند جنبه‌های عجیبی از فیزیک مدرن را به نمایش بگذارد. دکتر رینگلبر گفت: ویژگی های سفر در زمان با استفاده از موفق ترین نظریه های فیزیکی همانند نسبیت عام اینشتین و مکانیک کوانتومی یک پل ارتباطی بر قرار کرده است. وی افزود “نظریه ی اینشتین جهان را در مقیاس بسیار بزرگ از ستارگان، گرفته تا کهکشان ها و … به بهترین شکل توصیف می کند، در حالی که مکانیک کوانتومی نیز بخوبی جهان را در مقیاس بسیار کوچک مثل اتم ها و مولکول ها شرح می دهد.

 بقیه عکس ومطالب ادامه مطلب


موضوعات مرتبط: نور ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:51 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

لیزرهایی که بسیار شبیه به نورون‌ها جرقه می‌زنند.

 پژوهشگران فرانسوی موفق به ساخت لیزر کوچکی متشکل از لایه‌های نازکی از نیمه‌رسانا شده‌اند که می‌تواند دقیقاً مانند یک سلول عصبی بیولوژیکی رفتار کند. این گروه نشان داده است که این لیزر تنها هنگامی جرقه می‌زند که ورودی آن درست مانند سلول‌های عصبی مقدار کمی جابجا شود و شلیک‌های پیاپی دستگاه به خوبی در یک زمان از هم تفکیک می‌شوند که این نیز یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این نوع سلول‌هاست.

مغز انسان از صد میلیارد نورون تشکیل شده است که هرکدام سیگنال‌های الکتریکی سایر نورون ها را از طریق هزاران پیوند کوچک موسوم به «سیناپس» (synapses) دریافت می‌کنند. زمانی که مجموع سیگنال‌هایی که از سیناپس عبور می‌کند، از مقدار آستانه‌ای تجاوز کند، نورون با فرستادن یک سری ولتاژ آنی به سمت گروهی دیگر از نورون‌ها شلیک می‌کند. بنابراین سلول‌های عصبی می‌توانند برانگیخته شوند: کمتر از یک آستانه‌ی ورودی خاص، خروجی سیستم بسیار ناچیز و خطی است؛ اما در بالای این آستانه، غیرخطی و بزرگ خواهد شد.

بازآفرینی مغز

پژوهشگران مدت‌ها در تلاش بوده‌اند تا سلول‌های عصبی مصنوعی‌ای را بسازند که قادر باشد قدرت پردازش مغز انسان را بازآفرینی کند؛ قسمتی که مربوط به ادراک است و هیچ نظیری برای آن در رایانه‌های دیجیتالی کنونی نیست. اکثر این تلاش‌ها بر روی مدارهای سیلیکونی متمرکز بوده است درحالی که رویکردهای بدیع‌تر نظیر پیوندهای جوزفن (Josephson junctions)کمتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در تازه‌ترین کار به جای الکترونیک بر اپتیک تکیه زده شده است. سیلوین باربی (Sylvain Barbay) و همکارانش از مرکز CNRS در پاریس از یک لیزر میکروپیلار (micropillar laser) برای این منظور استفاده کرده‌اند. این دستگاه استوانه‌ای شکل با ابعادی ناچیز از چندین لایه نیمه رسانا و دو آینه‌ی موازی تشکیل شده و محیطی را پدید می‌آورد که نور با شدت پایین را جذب و نور با شدت بالا را انتقال می‌دهد.

شلیک سریع

پژوهشگران برای نشان دادن ویژگی‌های شبه‌عصبی آن، توانستند با استفاده از یک لیزر دیودی و یک لیزر تیتانیوم-یاقوت سلول‌های عصبی مصنوعی را وادارکنند تا بسیار سریعتر از همتایان الکترونیکی و بیولوژیکی خود عمل کنند به گونه‌ای که بازه‌ی زمانی پاسخ آن‌ها از مرتبه‌ی میلی‌ثانیه باشد.

آن‌ها همچنین توانستند ویژگی اساسی دیگر این سلول‌های مصنوعی، حداقل فاصله‌ی زمانی بین شلیک‌ها ، را شرح دهند. باربی توضیح می‌دهد که بدون این فاصله فعالیت یک نورون با نویز ناشی از سایر پالس‌ها مختل می‌شود. این دستگاه تنها هنگامی شلیک می‌کند که دو پالس ورودی به فاصله‌ی کمتر از 150 پیکوثانیه از یکدیگر قرار داشته باشند. آن‌ها دریافتند که این بازه‌ی زمانی نسبی است و این نشان دهنده‌ی آن است که این سیستم در مورد حالت قبلی خود حافظه دارد. باربی معتقد است که هنوز راه بسیار زیادی تا ساخت رایانه‌ای که بتواند مانند مغز انسان عمل کند، وجود دارد؛ اما مزیت عمده‌ی سیستم آن‌ها ابعاد کوچک و قابلیت ترکیب آن است که ساخت شبکه‌های عصبی کوچک را میسر می‌کند.


موضوعات مرتبط: نور ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:51 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

نیما حامد ارکانی ایرانی است که سنی در حدود 30 سال دارد، او مدرک لیسانس خود را در ریاضی و فیزیک را از دانشگاه تورنتو در سال 1993 گرفته و پس از آن دکترا را در سال 1997 از دانشگاه برکلی کالیفرنیادریافت کرده است.نیما حامد ارکانی پس از آن در شتابدهنده خطی استنفرد شروع به کار کرد.

 

در سال   1999به عنوان استاد دانشگاه برکلی مشغول به کار شد. وی در سال 2002 پس از یکسال ملاقات با استادان دانشگاه هاروارد به عنوان استادی در دانشگاه  هاروارد رسید و کمی‌بعد از آن به مقام استادی در تحصیلات پیشرفته در دانشگاه پرینستون رسید. این مقام از سال 1933 تا سال 1955 (زمان مرگ انیشتن) در دست انیشتن بوده که هم اکنون نزد دکتر ارکانی است.در سال گذشته نیز بارها مهمان انستتیو علوم طبیعی بوده و به گفته Peter goddarg مدیر انستتیو : ما با دکتر ارکانی تماس گرفته تا او به جمع استادان ما بپیوندد و او نیز موافقت کرد به گفته وی او یک تصویر ذهنی و یک درک عمیق از ظواهر  تئوری های مدرن دارد و او قرار است نقش یک رهبر را در آزمایش در LHC را داشته باشد. پرفسور Nathan seibery عضو انستتیو علوم طبیعی افزود: درک عمیق او از فیزیک و خلاقیت قابل توجه وی باعث پیشرفت انستتیو خواهد شد. 

 

دکتر ارکانی همکنون در زمینه فیزیک ذرات، نامی‌برای خود دست و پا کرده است. نظریه انقلابی او در زمینه عملکرد جهان می‌باشد.
دکتر نیما حامد ارکانی (رهبر فیزیکدانان نظری) افکار ما را در مورد فضا و زمان باز کرده و به گفته ایشان جهان حد اقل 11 بعد دارد. این نظریه انقلابی را در فیزیک بوجود خواهد آورد. در تئوری ابر ریسمان  و یا به اختصار ریسمان، تلاش بر این بوده که توضیح دهد ذرات کوچکترین حالت در این جهان نیستند بلکه حلقه هایی که دارای نوسان می‌باشند، که ریسمان نامیده می‌شوند کوچک ترین چیز می‌باشد. در این نظریه ریسمان در  11 بعد نوسان می‌کند و بر خلاف ما که در 3 بعد مکان و یک بعد زمان هستیم. بیشتر مدلها در این تئوری حداقل 7 بعد دیگر را نشان می‌دهد که برای انسان قابل درک نیست
دکتر ارکانی با فیزیکدانانی به نام Dimopoulos و Dvail پیشنهاد کردند که بعضی از این ابعاد بزرگتر از حدی است که قبلا تصور می‌شد و این مدل( ADD (Arkani-Dvail-Dimopoulos نام دارد متاسفانه این ابعاد قابل مشاهده نمی‌باشند، زیرا گرانش تنها نیروی هست که بر آنها احاطه دارد.مخالفت بعضی ها با این تئوری به این دلیل است که نمی‌توان آن را آزمایش کنند. برای مثال، گر شما در ماشین خود نشسته باشید و دستگاهGPS شما روشن باشد، شما می‌توانید سرعت و مکان دقیق خود را در یک لحظه بدانید. ولی این کار در دنیای ذرات غیر ممکن است و شما نمی‌توانید سرعت و مکان یک جسم را در یک لحظه بگویی. 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:49 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

دانشجویان استرالیایی با ساخت یک خودروی جدید، رکورد جدیدی به نام خود ثبت کردند که این رکورد توسط فدراسیون بین المللی خودرو به تأیید رسید. 

 

گروهی از دانشجویان دانشگاه نیوگالز در جنوب استرالیا که به پنل‌های خورشیدی علاقه‌مندند، وسیله نقلیه‌ای با فناوری انرژی خورشیدی طراحی کرده‌اند.

این دانشجویان با ساخت این خودرو، رکورد جدیدی به نام خود ثبت کردند؛ این رکورد توسط فدراسیون بین المللی خودرو به تأیید رسید.

این خودرو با یک بار شارژ کامل می‌تواند مسافت 500 کیلومتری را با سرعت متوسط 100 کیلومتر در ساعت حرکت کند؛ باتری یون لیتیوم آن توسط پاناسونیک عرضه شده است که با یک پریز شارژ می‌شود و در هر بار قرار گرفتن در معرض خورشید می‌توان دو ساعت رانندگی کرد.

این ماشین خورشیدی برای سال 2015 به بازار عرضه می‌شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:46 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |
گریسد لایتنینگ (به معنی صاعقه چرب) نامی است که کارشناسان ناسا روی این هواپیمای عجیب و غریب نهاده‌اند. این هواپیما از سیستم پیشرانش دومرحله‌ای بهره می‌برد که 10 ملخ را می‌چرخاند.
 

این هواپیمای مدل 3 متری با نام کامل جی.ال 10 گریسد لایتنینگ به موتور دیزلی مجهز است که درون کابین هواپیما نصب شده و سوخت مشتق شده از روغن سرخ‌کردنی را برای تولید برق مصرف می‌کند. برق تولیدی نیز برای چرخاندن 10 موتور این هواپیما استفاده می‌شود که 8 تای آن ها روی بال‌ها و 2 تای دیگر روی بالچه‌های عقب نصب شده‌اند.

برای برخاستن هواپیما، بال‌ها و بالچه‌های عقب به وضعیت عمودی می‌چرخند و هر 10 موتور هواپیما، ملخ‌ها را با قدرت تمام می‌چرخانند تا هواپیما به هوا بلند شود و در هوا معلق شود. وقتی هواپیما به ارتفاع مناسب رسید، بال‌ها و بالچه‌ها به وضعیت افقی می‌چرخند و با استفاده از دو موتور انتهای بال به حرکت خود ادامه می‌دهد.

نخستین آزمایش این هواپیما به تازگی با موفقیت انجام گرفته و ناسا امیدوار است در آزمایش‌های بعدی بتواند با تکمیل این ایده به روشی اقتصادی و نوین برای کاهش آلایندگی کربن پروازهای تجاری دست یابد.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:45 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

image1-3.jpg

پژوهشگران چینی با استفاده از نانولوله‌های کربنی تقویت شده با نیتروژن، طول عمر باتری سولفور لیتیم را شش برابر افزایش دادند.

 به گزارش سرویس فناوری ایسنا، گوگرد یکی از ترکیبات جانبی در فرآیندهای پتروشیمی است. این ماده در کنار لیتیم می‌تواند منجر به تولید باتری‌های سولفور لیتیم شود. این باتری‌ها دارای دانسیته انرژی نظری 2600 وات بر کیلوگرم هستند که این میزان 3 تا 5 برابر بیشتر از باتری‌های یون لیتیم است. با این حال موانعی بر سر مسیر تجاری‌سازی این باتری‌ها وجود دارد.

 یکی از این مشکلات استفاده از این باتری‌ها، کاهش سریع ظرفیت باتری‌های سولفور لیتیم است که عمده‌ترین دلیل آن تشکیل ماده واسطی به نام پلی‌سولفید است. این ماده قطبی و قابل حل در الکترولیت آلی باتری است که در حین دشارژ، در الکترولیت حل شده و از کاتد به آند نفوذ می‌کند. با این کار ظرفیت باتری کاهش می‌یابد.

 کیانگ ژانگ از محققان دانشگاه سینگوها می‌گوید: «در حین دشارژ شدن، گوگرد از حالت اولیه خارج شده و با عبور از حد واسط پلی‌سولفید، در نهایت به سولفید لیتیم تبدیل می‌شود. گوگرد غیرقطبی است و تمایل زیادی به کربن دارد در حالی که پلی‌سولفیدها قطبی هستند و برهمکنش اندکی میان آن‌ها و کربن وجود دارد. این جدا شدن گوگرد از کربن موجب کاهش ظرفیت باتری می‌شود. بنابراین باید به دنبال ماده‌ای بود که علاوه بر سولفید لیتیم، بتواند به پلی‌ سولفید قطبی و گوگرد غیرقطبی نیز متصل شود.»

این گروه تحقیقاتی از نانولوله‌های کربنی تقویت شده با نیتروژن برای ساخت کاتد گوگردی استفاده کردند. اتم‌های نیتروژن به دلیل الکترونگاتیویته بالا می‌توانند به نانولوله کربنی متصل شوند.

 

محققان این پروژه برای بررسی چگونگی تأثیر نانولوله‌های تقویت شده بر رفتار باتری سولفور لیتیم، از تئوری عاملی دانسیته (DFT) استفاده کرده و مدل‌های مختلفی را که در آن کربن خالص و کربن تقویت شده با نیتروژن وجود داشت، ارائه کردند. نتایج نشان داد که نانولوله کربنی تقویت شده با نیتروژن برهمکنش قوی‌تری با پلی‌سولفیدها و سولفید لیتیم دارد.

 این گروه تحقیقاتی در قدم بعد، اقدام به ساخت باتری با نانولوله کربنی تقویت شده کردند تا نتیجه مدل‌سازی خود را بررسی کنند. نتایج بدست آمده دقیقاً با پیش‌بینی‌های نظری مطابقت داشت. این آزمایش‌ها نشان داد که چرخه عمر باتری جدید 6 برابر بیشتر از باتری‌های دارای الکترود کربنی است.

 یافته‌های این پروژه اهمیت برهمکنش میان کربن موجود در الکترود و گوگرد را نشان می‌دهد.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:44 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

پژوهشگران آلمانی درتلاشند روش‌های بهتری برای هدایت هواپیما ابداع کنند که در آن خلبان بدون دست زدن به ابزارهای ناوبری و صرفا با تکیه بر تحریکات مغزی هواپیما را هدایت کند.
 

نیکلاس تیل یکی از داوطلبانی است که در آزمایش شبیه‌سازی پرواز هواپیما برای بهبود روش‌های ناوبری شرکت کرده است. در این تصویر، نیکلاس درون شبیه‌ساز پرواز نشسته و کلاهی پر از الکترودهای اندازه‌گیری فعالیت مغز (EEG) بر سر گذاشته تا محققان بتوانند فعالیت‌های مغزی وی را در حین هدایت هواپیما ثبت کنند.

هدف پژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ (TUM) و همکارانشان در دانشگاه صنعتی برلین از انجام این آزمایش این است که بتوانند روش‌های جدیدی برای هدایت هواپیما ابداع کنند که خلبان بتواند بدون دست زدن به ابزارهای ناوبری و صرفا با استفاده از تحریکات مغزی، هواپیما را هدایت کند. محققان امیدوارند نتایج این آزمایش‌ها بتواند به افزایش بیشتر ایمنی پرواز و کاهش فعالیت‌های فیزیکی خلبان کمک کند.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:43 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

آزمایشگاه مجازی فیزیک CROCODILE PHYSICS نرم افزار کاربردی در زمینه های مختلف فیزیک شامل مکانیک، نور، نوسان، موج، الکتریسیته و غیره است.

 دانلود نرم افزار شبیه ساز فیزیک با crocodile physics 6.05

ین نرم افزار شامل طیف گسترده ای از آزمایشات مجازی فیزیک می باشد. فلسفه استفاده از آزمایشگاه های مجازی شامل فواید بیشماری است که از آن جمله به هزینه اندک، تنوع گسترده، سرعت در اجراء و مشاهده نتیجه، صحت اجرای آزمایش و عدم خطا در طراحی و اجرا و در نهایت عدم وجود هیچگونه خطرات جنبی، اشاره نمود. با نرم افزار CROCODILE PHYSICS تقریبا کلیه آزمایشات فیزیک دبیرستان و بسیاری از آزمونهای سالهای مقدماتی دانشگاه، قابل شبیه سازی و مطالعه است. در نرم افزار همچنین راهنمای کامل آموزشی در نظر گرفته شده که شامل مثالهای متعددی از کاربرد نرم افزار می باشد.


آزمونهای فیزیک موجود در CROCODILE PHYSICS به هفت گروه کلی تقسیم گردیده که البته هر گروه نیز شامل چندین زیر گروه می باشد. تقسیم بندی فوق شامل :

مدارات الکتریکی (CIRCUITS)

انرژی و حرکت (ENERGY AND MOTION)

موج (WAVES)

نور (OPTICS)

انرژی الکتریسیته (ELECTRICAL ENERGY)

قدرت و شتاب (FORCE AND ACCELERATION)

نوسان حرکت (DESCRIBING MOTION)

به عنوان مثال DESCRIBING MOTON خود به گروههای فرعی:

ACCELERATION ، DISTANCE-TIME GRAPHS ، VELOCITY-TIME GRAPHS و OTHER EXAMPLES تقسیم گردیده است.

در هر آزمایش تقریبا کلیه پارامترهای فیزیکی قابل انتخاب می باشد و بسیاری از نتایج نیز به صورت نمودار نمایش داده می شود.


برای دانلود مستقیم نرم افزار اینجا کلیک کنید.
حجم: 31 مگابایت
رمز فایل :www.iran30t.com


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:37 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

فیزیکدان مشهور بریتانیایی برایان کاکس در جشنواره علم بریتانیا گفت: سفر در زمان ممکن است چندان هم یک نظریه علمی تخیلی نباشد و ساخت یک ماشین زمان امکان پذیر است.

آپلود عکس

به گزارش مهر، برایان کاکس فیزیکدان ذرات که در حال حاضر روی آزمایش اطلس برخورد دهنده بزرگ هادرون در سرن کار می کند با اشاره به این که سفر به زمان فقط در رابطه با آینده عملی می شود توضیح داد که وقتی که این سفر صورت بگیرد بازگشت از آینده غیر ممکن است. پرفسور کاکس قرار است هفته آینده به مناسبت پنجاهمین سالگرد پخش برنامه علمی تخیلی ” Doctor Who” در لندن سخنرانی درباره نظریه سفر در زمان داشته باشد. وی در سخنرانی که در جریان جشنواره علم بریتانیا در بیرمنگهام داشت اظهار داشت تاکنون سفر در زمان در مقیاس بسیار کوچک انجام شده است.

لطفا برای مطالعه ادامه به ادامه طلب بروید


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:32 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

 هيدروژن فراوان‌ترين عنصر در جهان هستي است  كه بيش از 90 درصد اتم‌هاي شناخته شده‌ي عالم، اتم هيدروژن است.

 

 موجودات زنده عمدتاً از پنج عنصر،‌اكسيژن، كربن، هيدروژن، نيتروژن و كلسيم ساخته شده‌اند.

 

 جالب است كه از هر 200 اتم بدن شما، 126 عدد هيدروژن، 51 عدد اكسيژن و فقط 19 عدد كربن است.

 

 هر ذره‌ي باردار، پادذره‌اي با همان جرم و بار مخالف دارد.

 

√ نوترون که بدون بار الکتریکی است از سه کوارک تشکیل شده است ولی پادنوترون هم متقابلا از سه پادکوارک ساخته شده است. با این وجود بعضی از پادذرات بدون بار، خود همان ذرات هستند. برای نمونه پادذره‌ي فوتون (یا پادفوتون) خود همان فوتون است.

 

 ماده‌ي تاريك، ماده‌ي نامرئي و ناشناخته‌‌اي است كه وجود آن را كشش گرانشي وارد بر ستارگان در كهكشان‌ها آشكار مي‌سازد. ماده‌ي تاريك و انرژي تاريك احتمالاً 90 درصد چيزهاي موجود در عالم را تشكيل مي‌دهد.

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 17:56 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

در معرفي علم فيزيك دكتر پروين استاد فيزيك دانشگاه اميركبير مي‌گويد: «فيزيك علم زندگي و اصلا علم حيات است». و يا دكتر منيژه رهبر استاد فيزيك دانشگاه تهران معتقد است هر چيزي كه در اطراف خويش مي‌بينيم به فيزيك ربط پيدا مي‌كند. همچنين پاسخ به بسياري از سوالهايي را كه هميشه ذهن بشر به آن مشغول بوده است به وسيله علم فيزيك مي‌توان داد. مثل اين كه دنيا چگونه بوجود آمده است؟ از چه تشكيل شده و كوچكترين جزء آن چيست؟


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 8:54 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

ئوری جاذبه ای که نیوتن (Newton) ارائه کرد خیلی زود بدون تقریبآ هیچ سئوالی جدی مورد پذیرش دانشمندان قرار گرفت. تا اینکه در اویل قرن بیستم آلبرت اینشتین(Albert Einstein 1879-1955) با ارائه نظریه نسبیت خاص در سال ۱۹۰۵ و نظریه نسبیت عام در سال ۱۹۱۵ نه تنها قوانین فیزیک و جاذبه عمومی نیوتن بلکه پایه های فیزیک عصر خود را لرزاند.

هر چند قبل از او ماکس پلانک (Max Planck) با ارائه نظریه کوانتم (Quantum) تا حد زیادی فیزیک نیوتنی را زیر سئوال برده بود اما اینشتین با انتشار مقاله های خود راجع به تئوری نسبیت رسما” ثابت کرد که فیزیک نیوتن در حالت های بسیار خاص پاسخگوی پدیده های فیزیکی می باشد.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 8:41 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

عکسهای جالب،عکس های جالب با استفاده از قانون فیزیک

دوستان توجه کنید این عکسها هیچ کدام فتوشاپ نیست و از قوانین فیزیک کمک گرفتن

.

.

.

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 14:57 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

می‌دانیم که تمام اجسام دارای الکترون‌هائی هستند. پس می‌توانیم بگوئیم الکتریسیته در همه چیز هست. اما چنین نیست. الکتریسیته با الکترون‌های آزاد ارتباط دارد که تعداد آن‌ها …

زیباساز


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 14:32 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

الکتريسيته، برگرفته شده از کلمه يوناني: ، اثري است که به دليل موجوديت بار الکتريکي پديد مي‌آيد و همراه با مغناطيس يکي از نيروهاي پايه در فيزيک به نام الکترومغناطيس را تشکيل مي‌دهد.
تاريخچه الكتريسيته داستان الكتريسيته 2500 سال پيش در نزديكي ساحل غربي سرزميني كه تركيه امروزي ناميده مي‌شود آغاز شد در آن سرزمين شهري بنام ماگنزيا كه مردم آن به زبان يوناني حرف مي‌زدند وجود داشت. روزي چوبدستي پسرك چوپاني به سنگي خورد و به آن چسبيد.
تالس اسم اين سنگ را ماگنيگ ناميد. تالس به آزمايش ديگري نيز پرداخت. او جسم شيشه مانندي به رنگ طلايي را نيز آزمايش كردكه ما آن‌ را كهربا مي‌ناميم و در زبان يوناني الكترون ناميده مي‌شود.
كهربا آهن را نمي‌ربود ولي وقتي با دست مالش‌دار مي‌شد چيزهاي سبك مانند تكه‌هاي كرك، نخ، پر و تراشه‌هاي كوچك چوب را مي‌ربود.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 14:28 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

واژه الکتریسیته از کلمه یونانی «الکترون» به معنی «کهربا» گرفته شده است . همانطور که از این ریشه یابی مشخص است یونانی های قدیم با آثار الکتریسیته دار کردن اجسام آشنا بوده اند. این آثار را به کمک مالش پوست یا پارچه یا تکه ای کهربا نمایش می دادند . پس از گذشت قرن ها معلوم شد که به کمک مالش مواد دیگر را نیز می توان باردار کرد .

زیباساز


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 14:26 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.