فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

image1-3.jpg

پژوهشگران چینی با استفاده از نانولوله‌های کربنی تقویت شده با نیتروژن، طول عمر باتری سولفور لیتیم را شش برابر افزایش دادند.

 به گزارش سرویس فناوری ایسنا، گوگرد یکی از ترکیبات جانبی در فرآیندهای پتروشیمی است. این ماده در کنار لیتیم می‌تواند منجر به تولید باتری‌های سولفور لیتیم شود. این باتری‌ها دارای دانسیته انرژی نظری 2600 وات بر کیلوگرم هستند که این میزان 3 تا 5 برابر بیشتر از باتری‌های یون لیتیم است. با این حال موانعی بر سر مسیر تجاری‌سازی این باتری‌ها وجود دارد.

 یکی از این مشکلات استفاده از این باتری‌ها، کاهش سریع ظرفیت باتری‌های سولفور لیتیم است که عمده‌ترین دلیل آن تشکیل ماده واسطی به نام پلی‌سولفید است. این ماده قطبی و قابل حل در الکترولیت آلی باتری است که در حین دشارژ، در الکترولیت حل شده و از کاتد به آند نفوذ می‌کند. با این کار ظرفیت باتری کاهش می‌یابد.

 کیانگ ژانگ از محققان دانشگاه سینگوها می‌گوید: «در حین دشارژ شدن، گوگرد از حالت اولیه خارج شده و با عبور از حد واسط پلی‌سولفید، در نهایت به سولفید لیتیم تبدیل می‌شود. گوگرد غیرقطبی است و تمایل زیادی به کربن دارد در حالی که پلی‌سولفیدها قطبی هستند و برهمکنش اندکی میان آن‌ها و کربن وجود دارد. این جدا شدن گوگرد از کربن موجب کاهش ظرفیت باتری می‌شود. بنابراین باید به دنبال ماده‌ای بود که علاوه بر سولفید لیتیم، بتواند به پلی‌ سولفید قطبی و گوگرد غیرقطبی نیز متصل شود.»

این گروه تحقیقاتی از نانولوله‌های کربنی تقویت شده با نیتروژن برای ساخت کاتد گوگردی استفاده کردند. اتم‌های نیتروژن به دلیل الکترونگاتیویته بالا می‌توانند به نانولوله کربنی متصل شوند.

 

محققان این پروژه برای بررسی چگونگی تأثیر نانولوله‌های تقویت شده بر رفتار باتری سولفور لیتیم، از تئوری عاملی دانسیته (DFT) استفاده کرده و مدل‌های مختلفی را که در آن کربن خالص و کربن تقویت شده با نیتروژن وجود داشت، ارائه کردند. نتایج نشان داد که نانولوله کربنی تقویت شده با نیتروژن برهمکنش قوی‌تری با پلی‌سولفیدها و سولفید لیتیم دارد.

 این گروه تحقیقاتی در قدم بعد، اقدام به ساخت باتری با نانولوله کربنی تقویت شده کردند تا نتیجه مدل‌سازی خود را بررسی کنند. نتایج بدست آمده دقیقاً با پیش‌بینی‌های نظری مطابقت داشت. این آزمایش‌ها نشان داد که چرخه عمر باتری جدید 6 برابر بیشتر از باتری‌های دارای الکترود کربنی است.

 یافته‌های این پروژه اهمیت برهمکنش میان کربن موجود در الکترود و گوگرد را نشان می‌دهد.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:44 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

پژوهشگران آلمانی درتلاشند روش‌های بهتری برای هدایت هواپیما ابداع کنند که در آن خلبان بدون دست زدن به ابزارهای ناوبری و صرفا با تکیه بر تحریکات مغزی هواپیما را هدایت کند.
 

نیکلاس تیل یکی از داوطلبانی است که در آزمایش شبیه‌سازی پرواز هواپیما برای بهبود روش‌های ناوبری شرکت کرده است. در این تصویر، نیکلاس درون شبیه‌ساز پرواز نشسته و کلاهی پر از الکترودهای اندازه‌گیری فعالیت مغز (EEG) بر سر گذاشته تا محققان بتوانند فعالیت‌های مغزی وی را در حین هدایت هواپیما ثبت کنند.

هدف پژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ (TUM) و همکارانشان در دانشگاه صنعتی برلین از انجام این آزمایش این است که بتوانند روش‌های جدیدی برای هدایت هواپیما ابداع کنند که خلبان بتواند بدون دست زدن به ابزارهای ناوبری و صرفا با استفاده از تحریکات مغزی، هواپیما را هدایت کند. محققان امیدوارند نتایج این آزمایش‌ها بتواند به افزایش بیشتر ایمنی پرواز و کاهش فعالیت‌های فیزیکی خلبان کمک کند.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:43 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

آزمایشگاه مجازی فیزیک CROCODILE PHYSICS نرم افزار کاربردی در زمینه های مختلف فیزیک شامل مکانیک، نور، نوسان، موج، الکتریسیته و غیره است.

 دانلود نرم افزار شبیه ساز فیزیک با crocodile physics 6.05

ین نرم افزار شامل طیف گسترده ای از آزمایشات مجازی فیزیک می باشد. فلسفه استفاده از آزمایشگاه های مجازی شامل فواید بیشماری است که از آن جمله به هزینه اندک، تنوع گسترده، سرعت در اجراء و مشاهده نتیجه، صحت اجرای آزمایش و عدم خطا در طراحی و اجرا و در نهایت عدم وجود هیچگونه خطرات جنبی، اشاره نمود. با نرم افزار CROCODILE PHYSICS تقریبا کلیه آزمایشات فیزیک دبیرستان و بسیاری از آزمونهای سالهای مقدماتی دانشگاه، قابل شبیه سازی و مطالعه است. در نرم افزار همچنین راهنمای کامل آموزشی در نظر گرفته شده که شامل مثالهای متعددی از کاربرد نرم افزار می باشد.


آزمونهای فیزیک موجود در CROCODILE PHYSICS به هفت گروه کلی تقسیم گردیده که البته هر گروه نیز شامل چندین زیر گروه می باشد. تقسیم بندی فوق شامل :

مدارات الکتریکی (CIRCUITS)

انرژی و حرکت (ENERGY AND MOTION)

موج (WAVES)

نور (OPTICS)

انرژی الکتریسیته (ELECTRICAL ENERGY)

قدرت و شتاب (FORCE AND ACCELERATION)

نوسان حرکت (DESCRIBING MOTION)

به عنوان مثال DESCRIBING MOTON خود به گروههای فرعی:

ACCELERATION ، DISTANCE-TIME GRAPHS ، VELOCITY-TIME GRAPHS و OTHER EXAMPLES تقسیم گردیده است.

در هر آزمایش تقریبا کلیه پارامترهای فیزیکی قابل انتخاب می باشد و بسیاری از نتایج نیز به صورت نمودار نمایش داده می شود.


برای دانلود مستقیم نرم افزار اینجا کلیک کنید.
حجم: 31 مگابایت
رمز فایل :www.iran30t.com


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:37 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

فیزیکدان مشهور بریتانیایی برایان کاکس در جشنواره علم بریتانیا گفت: سفر در زمان ممکن است چندان هم یک نظریه علمی تخیلی نباشد و ساخت یک ماشین زمان امکان پذیر است.

آپلود عکس

به گزارش مهر، برایان کاکس فیزیکدان ذرات که در حال حاضر روی آزمایش اطلس برخورد دهنده بزرگ هادرون در سرن کار می کند با اشاره به این که سفر به زمان فقط در رابطه با آینده عملی می شود توضیح داد که وقتی که این سفر صورت بگیرد بازگشت از آینده غیر ممکن است. پرفسور کاکس قرار است هفته آینده به مناسبت پنجاهمین سالگرد پخش برنامه علمی تخیلی ” Doctor Who” در لندن سخنرانی درباره نظریه سفر در زمان داشته باشد. وی در سخنرانی که در جریان جشنواره علم بریتانیا در بیرمنگهام داشت اظهار داشت تاکنون سفر در زمان در مقیاس بسیار کوچک انجام شده است.

لطفا برای مطالعه ادامه به ادامه طلب بروید


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 18:32 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

 هيدروژن فراوان‌ترين عنصر در جهان هستي است  كه بيش از 90 درصد اتم‌هاي شناخته شده‌ي عالم، اتم هيدروژن است.

 

 موجودات زنده عمدتاً از پنج عنصر،‌اكسيژن، كربن، هيدروژن، نيتروژن و كلسيم ساخته شده‌اند.

 

 جالب است كه از هر 200 اتم بدن شما، 126 عدد هيدروژن، 51 عدد اكسيژن و فقط 19 عدد كربن است.

 

 هر ذره‌ي باردار، پادذره‌اي با همان جرم و بار مخالف دارد.

 

√ نوترون که بدون بار الکتریکی است از سه کوارک تشکیل شده است ولی پادنوترون هم متقابلا از سه پادکوارک ساخته شده است. با این وجود بعضی از پادذرات بدون بار، خود همان ذرات هستند. برای نمونه پادذره‌ي فوتون (یا پادفوتون) خود همان فوتون است.

 

 ماده‌ي تاريك، ماده‌ي نامرئي و ناشناخته‌‌اي است كه وجود آن را كشش گرانشي وارد بر ستارگان در كهكشان‌ها آشكار مي‌سازد. ماده‌ي تاريك و انرژي تاريك احتمالاً 90 درصد چيزهاي موجود در عالم را تشكيل مي‌دهد.

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 17:56 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

در معرفي علم فيزيك دكتر پروين استاد فيزيك دانشگاه اميركبير مي‌گويد: «فيزيك علم زندگي و اصلا علم حيات است». و يا دكتر منيژه رهبر استاد فيزيك دانشگاه تهران معتقد است هر چيزي كه در اطراف خويش مي‌بينيم به فيزيك ربط پيدا مي‌كند. همچنين پاسخ به بسياري از سوالهايي را كه هميشه ذهن بشر به آن مشغول بوده است به وسيله علم فيزيك مي‌توان داد. مثل اين كه دنيا چگونه بوجود آمده است؟ از چه تشكيل شده و كوچكترين جزء آن چيست؟


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 8:54 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

ئوری جاذبه ای که نیوتن (Newton) ارائه کرد خیلی زود بدون تقریبآ هیچ سئوالی جدی مورد پذیرش دانشمندان قرار گرفت. تا اینکه در اویل قرن بیستم آلبرت اینشتین(Albert Einstein 1879-1955) با ارائه نظریه نسبیت خاص در سال ۱۹۰۵ و نظریه نسبیت عام در سال ۱۹۱۵ نه تنها قوانین فیزیک و جاذبه عمومی نیوتن بلکه پایه های فیزیک عصر خود را لرزاند.

هر چند قبل از او ماکس پلانک (Max Planck) با ارائه نظریه کوانتم (Quantum) تا حد زیادی فیزیک نیوتنی را زیر سئوال برده بود اما اینشتین با انتشار مقاله های خود راجع به تئوری نسبیت رسما” ثابت کرد که فیزیک نیوتن در حالت های بسیار خاص پاسخگوی پدیده های فیزیکی می باشد.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 8:41 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

عکسهای جالب،عکس های جالب با استفاده از قانون فیزیک

دوستان توجه کنید این عکسها هیچ کدام فتوشاپ نیست و از قوانین فیزیک کمک گرفتن

.

.

.

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 14:57 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

می‌دانیم که تمام اجسام دارای الکترون‌هائی هستند. پس می‌توانیم بگوئیم الکتریسیته در همه چیز هست. اما چنین نیست. الکتریسیته با الکترون‌های آزاد ارتباط دارد که تعداد آن‌ها …

زیباساز


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 14:32 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

الکتريسيته، برگرفته شده از کلمه يوناني: ، اثري است که به دليل موجوديت بار الکتريکي پديد مي‌آيد و همراه با مغناطيس يکي از نيروهاي پايه در فيزيک به نام الکترومغناطيس را تشکيل مي‌دهد.
تاريخچه الكتريسيته داستان الكتريسيته 2500 سال پيش در نزديكي ساحل غربي سرزميني كه تركيه امروزي ناميده مي‌شود آغاز شد در آن سرزمين شهري بنام ماگنزيا كه مردم آن به زبان يوناني حرف مي‌زدند وجود داشت. روزي چوبدستي پسرك چوپاني به سنگي خورد و به آن چسبيد.
تالس اسم اين سنگ را ماگنيگ ناميد. تالس به آزمايش ديگري نيز پرداخت. او جسم شيشه مانندي به رنگ طلايي را نيز آزمايش كردكه ما آن‌ را كهربا مي‌ناميم و در زبان يوناني الكترون ناميده مي‌شود.
كهربا آهن را نمي‌ربود ولي وقتي با دست مالش‌دار مي‌شد چيزهاي سبك مانند تكه‌هاي كرك، نخ، پر و تراشه‌هاي كوچك چوب را مي‌ربود.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 14:28 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.